Motocykl to skomplikowana maszyna, która swe działanie zawdzięcza doskonale zespolonej pracy wielu elementów. Niektóre z nich nie są szczególnie duże, przez co nie rzucają się w oczy. Ich funkcjonalność jest jednak kluczowa dla prawidłowej pracy wszystkich mechanizmów. Przykładem takich części są linki motocyklowe.

Z artykułu dowiesz się:

  • Czym są linki motocyklowe?
  • Jak działają linki gazu do motocykli?
  • Czym charakteryzują się linki sprzęgła do motocykli?
  • Czy powinno się smarować linki motocyklowe?
  • Jakie inne linki motocyklowe możemy spotkać?

Linki motocyklowe – czym są?

Ogólna, techniczna nazwa owych elementów to cięgna lub linki Bowdena. Są to stalowe linki znajdujące się w metalowym pancerzu, na zewnątrz zabezpieczone tworzywem sztucznym. W nowszych modelach motocykli stalowa linka ślizga się w szkielecie pancerza, którego powierzchnia także jest pokryta tworzywem sztucznym. Skutecznie zmniejsza to tarcie, co chroni linkę przed uszkodzeniem.

Linki gazu do motocykli

Zadaniem omawianego elementu jest przenoszenie siły, która otwiera przepustnicę przy silniku. Następuje to w wyniku przekręcenia odpowiedniej manetki. Aby przepustnica nie została otwarta za szeroko lub za wąsko, konieczna jest właściwa regulacja linki. W takich układach nie potrzeba dużej siły do poprawnego działania mechanizmu, dlatego linki i cięgna gazu są używane nie tylko w motocyklach o większej objętości silnika, lecz także np. w skuterach.

Linki sprzęgła do motocykli

Podobne do linek gazu są linki sprzęgła – które, jak sama nazwa wskazuje, uruchamiają sprzęgło w motocyklu. Odbywa się to poprzez naciśnięcie klamki. Także w tym przypadku kluczowe znaczenie ma właściwa regulacja ich napięcia, dzięki czemu przekazywana siła umożliwia rozdzielenie tarcz sprzęgła. Nie musi ona być jednak bardzo duża ani proporcjonalna do stopnia nacisku na klamkę – dlatego linki i cięgna sprzęgła są wykorzystywane także w ciężkich maszynach o znacznej pojemności.

Smarowanie linek w motocyklu

Smarowanie linek motocyklowych to kwestia, w przypadku której można się spotkać z podzielonymi opiniami. W większości sytuacji czynność taka będzie tylko działaniem powierzchownym. Zazwyczaj jeśli ma się wątpliwości co do stopnia zużycia i poprawności działania danej linki, lepiej będzie wymienić ją na nową. Aby ustalić, czy jest to konieczne, zacznij od wykonania dokładnych oględzin.

Jeśli znajdziesz pęknięcia czy inne rzucające się w oczy mankamenty, wówczas linka z pewnością nie nadaje się do smarowania – należy ją całkowicie wymienić. Nawet jeżeli z zewnątrz wszystko wydaje się w porządku, stan samej linki może nie być taki dobry – uszkodzenia mogą bowiem wystąpić w środku. Aby je zidentyfikować, sprawdź, czy linka motocyklowa nie zacina się lub nie działa ciężko. Także w przypadku takiego scenariusza konieczna będzie wymiana tej części.

Linka zabezpieczająca do motocykla

Choć linki zabezpieczające nie są już elementem związanym z pracą samego motocykla, to jednak dobrze jest wiedzieć o sposobie ich zastosowania. Pozwalają one mianowicie na zablokowanie kół, dzięki czemu stanowią element systemu antykradzieżowego w motocyklu. Za ich pomocą da się również przymocować maszynę do słupa, ogrodzenia itp. Linka tego rodzaju jest lekka i łatwa w transporcie – dzięki czemu praktycznie zawsze można mieć ją ze sobą.

Jeśli chciałbyś znaleźć różnego rodzaju linki motocyklowe, zajrzyj na Allegro. W tak bogatej ofercie na pewno znajdziesz coś dla siebie w przystępnej cenie!

Tags: , , , ,

Related Article

No Related Article

zobacz więcej …. zobacz więcej …. zobacz więcej ….