Rodzaj opakowania danego produktu ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa jego przewozu i przechowywania, a nawet marketingu. Wybór tego odpowiedniego może znacznie ułatwić cały proces od załadowania pakunku przez dostawcę, aż po moment zakupu. Jednym z najwygodniejszych rozwiązań są opakowania zbiorcze. Dowiedz się, czym są i jaką mają funkcję w handlu i logistyce.
Czym są opakowania zbiorcze?
Opakowania zbiorcze to większe pakunki, które zawierają w sobie wiele mniejszych. Najczęściej mają one postać kartonu, spotyka się jednak inne rozwiązania, jak plastikowe czy drewniane skrzynki. Opakowanie zbiorcze zazwyczaj wyposażone jest w przegródki. Jest to ważne przede wszystkim ze względu na wygodę klientów podczas zakupów oraz estetykę ekspozycji. Bardzo często ich design kojarzy się z daną marką, przede wszystkim poprzez kolorystykę i umieszczone na nich logo producenta, co ułatwia między innymi szybkie odnalezienie ich na sklepowej półce. Opakowania zbiorcze można zamówić w firmach zajmujących się produkcją kartonów i skrzyń, takich jak Pako Bud w Łodzi.
Najważniejsze funkcje opakowań zbiorczych
Opakowania zbiorcze są niezwykle popularnym rozwiązaniem wśród producentów rozmaitych produktów. Zapewniają one między innymi odpowiednią ochronę towarów, w tym zarówno podczas ich przewozu, jak i magazynowania. Chętnie stosowanym rozwiązaniem jest umieszczanie w nich przegródek, które oddzielają od siebie pojedyncze, mniejsze opakowania i zmniejszają ryzyko ich uszkodzeń. Opakowania zbiorcze są również cenione przez przewoźników, zapewniają bowiem możliwość wygodnego ułożenia produktów. Co więcej, zazwyczaj każde z nich zawiera taką samą liczbę produktów. Zapewnia to wygodę podczas inwentaryzacji czy składaniu zamówień na towar. Na głównym opakowaniu można również znaleźć najważniejsze informacje o jego zawartości, w tym o producencie czy dacie ważności. Nie bez znaczenia jest też fakt, że wiele opakowań zbiorczych może być postawione bezpośrednio na półce. Niektóre kartony mają specjalną perforację pozwalającą na szybkie otwarcie. Dość często spotykane są opakowania w kolorach kojarzących się z daną marką i opatrzonych jej logo, aby klient mógł łatwiej odnaleźć produkt na półce. Pomaga to również osobom pracującym w magazynie sklepu.
Jakie są typy opakowań zbiorczych?
Zdecydowanie najczęściej spotykanym typem opakowania zbiorczego są kartony. Producenci cenią je ze względu na lekkość, niewielki koszt oraz możliwość łatwej personalizacji, w tym nadaniu odpowiedniego koloru, dodania loga producenta, a nawet nazwy konkretnej serii. Są one również łatwe w przewozie i składowaniu. Bardzo częstą praktyką jest ich perforacja w odpowiednim miejscu, aby możliwe było łatwe usunięcie górnej części przed ustawieniem kartonu na sklepowej półce. Pewną wadą może być ich niewielka trwałość i jednorazowość. Problemy te nie występują natomiast w przypadku plastikowych skrzynek. Są one dość solidne i również mogą podlegać personalizacji. Łatwe w składowaniu, najczęściej służą do przewozu i przechowywania puszek i butelek. Wśród opakowań zbiorczych znaleźć można również drewniane skrzynie. Najczęściej służą one do dystrybucji świeżej żywności, szczególnie warzyw i owoców.
Kiedy warto zastosowań opakowania zbiorcze?
Opakowania zbiorcze, np. z Pako Bud w Łodzi, to świetne rozwiązanie dla handlu detalicznego. Wykorzystywane są one szczególnie do przewozu i przechowywania:
- żywności zapakowanej w mniejsze opakowania, np. kartony czy puszki,
- napojów, np. w butelkach,
- jedzenia dla zwierząt,
- środków czystości,
- kosmetyków,
- drobnego sprzętu elektronicznego,
- artykułów sportowych,
- odzieży, obuwia i akcesoriów,
- artykułów dziecięcych, w tym zabawek.
Opakowań zbiorczych nie stosuje się natomiast dla przesyłek prywatnych, dużych towarów czy produktów unikatowych, jak np. dzieła sztuki.
Wady opakowań zbiorczych
Pomimo licznych zalet opakowań zbiorczych, mają one również swoje wady. Jedną z nich może być trudność z ich składowaniem w niewielkich sklepach. Nie można zapomnieć również o większym ciężarze takiej paczki. Dlatego zawsze należy się zastanowić, czy opakowanie przenoszone będzie z użyciem sprzętu, np. wózka widłowego, czy siłą ludzkich mięśni.